Veel kleine pechjes tijdens OVD Shortrally Ede |
Geplaatst door Mike (mike) op Apr 27 2011 |
De dag begon al heel vroeg voor Michael en mij. We moesten om 7 uur in Ede zijn voor de documentencontrole en vanaf half 8 mochten we verkennen. De avond ervoor zijn we druk bezig geweest met alle laatste dingetjes bij elkaar zoeken zodat dat niet 's ochtends nog hoefde.
Maar goed.. Na een goed uur rijden stonden Michael en ik om half 7, kwart voor 7 in Ede. Overal kijken, nog geen Mike aanwezig. Toch maar even bellen. Ze waren er nog niet, maar kwamen er zo aan. Dus Michael en ik eerst maar even onze plek opgezocht op de service.
Na ongeveer een kwartiertje kwamen Mike en z'n monteurs er ook aan. Eerst maar eens documentencontrole doen. Hier stond al een beste rij te wachten. Tussendoor gauw even een kop koffie gedronken... Want ja, ook dit moet gebeuren toch?! Na een klein half uurtje hadden we alle krabbels en stempels binnen, en konden we weer terug naar de service. Hier aangekomen hebben we de rest van de spulletjes uitgepakt en zijn Mike en ik maar gaan verkennen.
De proeven lagen dicht bij elkaar, maar ik had gelijk al door toen ik het terrein zag dat dit wel eens een zware sprint kon gaan worden, zowel voor ons, als voor de auto. De eerste proef was een proef met veel bochten op elkaar. Ik kreeg het er bij het verkennen al warm van. "Moet ik dit straks allemaal op snelheid er zonder fouten uit zien te gooien?". Nadat we de eerste proef verkend hadden, hebben we even een korte pauze genomen voordat we naar de tweede proef gingen. Ook de tweede zag er vrij heftig uit, maar viel achteraf best mee. Vrij lange stukken waardoor je af en toe even op adem kon komen.
Iets na 12 uur. Tijd om in de auto te klimmen voor de eerste proef. Toch enigzins wel een beetje gespannen. Na een half jaar is het toch weer even wennen. Vooral dat HANS- systeem.
Eerste proef. Heel even moeten wachten bij de start. Het was ondertussen al flink opgewarmd. Gelukkig ging hier alles goed. Er zaten wel vrij veel kuilen in de weg waardoor de auto wel flink wat klappen gehad heeft. We bekijken de schade straks bij de service wel. Eerste de tweede proef nog doorkomen.
De tweede proef ging eigenlijk net zo lekker als de eerste. De kuilen en gaten waren hier alleen nog wat erger. Toch flink doorgereden. Bij de service aangekomen bleek dat we de eerste twee proeven netjes gedaan hadden.
Eerste de auto bekijken. De schade was nog redelijk beperkt gebleven. Er was bij het wie een stangetje afgebroken waardoor de auto iets overhelde. Viel mee, we konden gewoon door. Half uurtje later stonden we weer bij de start.
Ook de 3e omloop ging vrij moeiteloos. Het was wel vrij zwaar omdat het ondertussen flink opgewarmd was. In de auto was de hoogste temperatuur gemeten om en nabij de 30 graden. Zweten dus.. .
Start van proef 4. We zijn goed weg en alles gaat prima. Tot de hairpin. Een betonblok in de binnenbocht zorgt ervoor dat links voor het blok zo raakt, dat het de auto op de zijkant gooit. Even denk ik nog "shit we gaan het dak op", Mike stuurt onverwachts naar rechts en de auto valt gelukkig weer op zn wielen. Helaas, links voor is goed lek. Dus als een gek de auto uit en toch de band verwisselen. Uiteindelijk weinig tijd verloren.
Weer een half uur service later. Het gaat steeds lekkerder. Mike en ik zijn aardig op elkaar ingespeeld en Mike gaat voluit.
Proef 5 ging dan wel weer goed. Ondanks dat de auto een flinke klap gehad heeft, reden we toch snel en zonder al te weinig problemen. Qua tijden zat het ook nog vrij goed. Dus stiekem toch nog hoop op een goede eindklassering en zelfs misschien een beker?!
Proef 6. De start ging prima. De proef zelf ook. Tot we een scherpe rand of een kuil raakte. De band was lek. Mike en ik wisten het beide zeker. We rijden gewoon door met lekke band en doen het op de service wel wisselen. De eerste ronde wou wel, de tweede werd al moeizamer. De auto begon erg heet te worden. Nog een paar bochten te gaan, tot ineens er blauwe en witte rook onder de motorkap vandaan kwam. Stoppen dus. Nadat Mike de auto aan de kant gezet had, bleek dat de motor flink aan de kook was. Ook veel van zijn vloeistoffen had hij eruit gegooid. De band en velg was zo goed als niks meer van over. Helaas... Tijdkaart inleveren en dan maar wachten. Nadat iedereen geweest was en we er een nieuwe band onder gezet hadden, zijn we rustig terug gereden naar de service.
Geen klassering, maar wel weer verschrikkelijk veel geleerd, Ondanks alle pechjes die we gehad hebben, was het weer een supermooie dag. Op naar de volgende sprint
Groetjes Kimberley
Laatst vernieuwd: Apr 27 2011 om 09:54
Terug