Nieuws
vechtdal 2011 |
Geplaatst door Administrator (admin) op Aug 03 2011 |
Het was een drukke week voor de rally waarin we de BMW E30 bijna volledig nieuw hebben opgebouwd bij Fusion Motorsport in De Meern. We hebben de remmen verbeterd en ook zijn er aanpassingen gedaan aan het “onderstel” waardoor we een veel betere wegligging hebben. Tot slot is de motor gereviseerd en daardoor heeft de BMW meer vermogen gekregen. Al met al veel werk maar het is in orde gekomen voor afgelopen zaterdag.
De vrijdag voor de rally zijn we vrijdagmiddag begonnen met al de voorbereidingen. Mike heeft me direct uit school om twaalf uur opgehaald en zijn we naar De Meern gereden waar we de trailer hebben geladen voor de wedstrijd van zaterdag. Laden van gereedschap, proviand, de tent voor de trailer etc. Ook hebben we nog wat verschillende banden op velgen gedraaid voor droog en nat weer.
Bij droog weer gebruiken we slicks (gladde band) en bij regen full-wet (gegroefde banden).
Nadat we alles klaar hadden zijn we lekker gaan slapen om uitgerust aan de zaterdag te beginnen.
Wel een onrustige nacht, want ik was toch wel gespannen voor de dingen die zouden komen.
Kort nachtje dus in gedachten al volop bezig met de rally.
Zaterdagmorgen was het al vroeg morgen. Half vijf opstaan en douchen. Even wat eten en om vijf uur vertrokken naar Hardenberg, rond half zeven aanwezig op het seviceterrein van de Vechtdalrally.
Nadat we de documenten controle hadden gehad waarin alle gegevens helmen overalls e.d. worden nagekeken kregen we ons routeboek. Hierin staat waar de proeven zijn en hoe ze gereden worden.
Naar aanleiding van dit routeboek maken we de pace-notes. Deze notes worden door de rijder aangegeven en worden dan tijdens de wedstrijd door de navigator
(mij dus) voorgelezen.
Dit gaat in een soort van gebarentaal. Ik schrijf dan bijvoorbeeld op 250 L5 > R1.
Dan weet de rijder dat er na tweehonderdvijftig meter een scherpe bocht naar links komt die overgaat
in een flauwe bocht naar rechts. Zo gaan we de proef over met een gewone auto en mogen we niet sneller rijden als 60km/u. Dit zijn belangrijke zaken die je goed moet regelen anders heb je in de wedstrijd een probleem.
Na het verkennen kom je terug op de service en kun je even wat eten en de notes
verder uiwerken en de belangrijke extra info aanstrepen. Belangrijk is bijvoorbeeld
of een bocht smal uitloopt er een brug is een sprong gemaakt wordt
of slecht wegdek komt met gaten. Dan wordt het tijd je om te kleden.
Brandvertragend ondergoed en overall aan, helm met hans (head and neck support) op
en om twee uur de start. Eindelijk is het zover, na vele rally’s kijken zelf starten. Over het startpodium onderweg naar de eerste proef. Zweet in de handen en behoorlijk nerveus.
Gaat het goed? Alles onder controle? Notes in orde? Pak goed? Helm goed? Intercom werkend?
En natuurlijk de vraag kan ik het aan op snelheid. Na een verbinding van klein half uurtje staan we dan aan de start van de eerste KP.
Inklokken en dan nog drie zenuwslopende minuten. In die minuten gaat er van alles door je heen.
Je trekt je gordels strak ja superstrak aan. Aftellen van tien naar nul. De BMW geeft vol gas komt op toeren en bij nul, WEG. Vol gas onderweg naar de eerste bocht door na de tweede, het gaat goed.
De zenuwen zijn al weg man wat is dit gaaf!!!
Het ritme gaat omhoog we wennen snel, Mike aan de auto en ik aan de snelheid.
Op volle snelheid raast de BMW over de proeven en het gaat erg goed. Gelijk vanaf de eerste meters heeft de rijder vertrouwen. Erg belangrijk je bent een team samen!
Al direct weet ik het zeker dit is echt supergaaf, en na de eerste KP zei Mike dat ik het erg goed deed.
Hij had verwacht dat ik toch zeker een keer de fout in zou gaan of niet meer wist waar
ik was met de notes. Dat geeft vertrouwen aan en in elkaar. Ook tijdens de andere drie proeven verliep alles prima. Mike had het gevoel dat er een ervaren navigator naast hem zat en daar was hij heel happy mee. Na de eerste vier proeven was er service en konden we de eerste boucle evalueren.
We besloten samen om het tempo verder op te voeren tijdens de resterende vier proeven. Dit zijn dezelfde proeven als de eerste keer we wisten wat er komen zou.
Tijdens de tweede boucle konden we onze tijden sterk verbeteren. We hadden de rembalans verbeterd en in het klassement kwamen we verder naar voren. Naast voorlezen van de notes ging ik ook steeds meer meekijken en met Mike meekijken en hem coachen. Al die jaren achter de PC rallyspellen doen wierp zijn vruchten af, Mike kreeg steeds meer vertrouwen en we raakten goed ingespeeld. Zelfs zo goed dat we op de moeilijkste proef met onverhard en veel technische stukken een volle minuut sneller waren als de eerste keer. De opmars in het klassement ging steeds verder en na de laatste proef waren we opgeklommen naar de 43e plaats algemeen en vierde in onze klasse. Echt een heel goed resultaat gezien het startveld. We moesten alleen drie ervaren mannen met sneller materiaal voor ons laten. Verder was Mike erg onder de indruk van mijn kunnen en was hij aangenaam verrast dat ik al vanaf de tweede proef begon te coachen.
Die dikke vette smile op mijn gezicht zal er voorlopig wel even op blijven zitten.
Misschien dat hij er tijdens de Amsterdam rally nog wel op zit!! Echt een fantastische ervaring.
Laatst vernieuwd: May 05 2012 om 19:22
Terug